Wednesday 26 October 2016

8 Sebab Kenapa Penyusuan Waktu Malam Penting Untuk Bayi Anda



Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Bila ada baby baru, masa tidur anda juga akan berubah. Mungkin anda akan terjaga pukul 2 pagi…4 pagi..6.30 pagi..Bak kata orang memang masa tidur anda akan berubah bila ada baby baru ni kan.
Ramai yang tak tahu sebenarnya penyusuan di waktu malam ini bukan sahaja baik untuk anda malah untuk anak anda.

Jom kita ketahui apa kelebihannya ye…:)
Sebab 1: Perut baby kecil sahaja
Tahu tak yang perut baby yang baru lahir ni hanya boleh menampung cecair dalam 20ml sahaja dan jika cecair ini adalah susu ibu, ia akan di hadam dalam masa sejam je.
Bila baby dah masuk 10 hari ramai yang beranggapan yang perut bayi adalah sebesar bola golf – atau dapat menampung kira-kira 60ml .
Jadi,  corak 1-2 jam untuk susukan baby anda akan buat baby kenyang. Tetapi ini bermakna makan lebih kerap pada waktu malam juga. Salah satu manfaat ? Memberi makan lebih, lebih baik pengaliran susu anda.
Sebab 2. Baby lebih banyak menyusu pada waktu malam
Menurut satu kajian, baby akan menyusu lebih banyak susu pada waktu malam dari waktu-waktu yang lain- antara 20% dalam pengambilan seharian adalah pada waktu malam. Majoriti baby yang menyusu pada waktu malam (64%) dan mereka biasanya di susukan antara 1 ke 3 kali .
susuan malam-2Untuk baby yang kurang berat badan penyusuan pada waktu malam ini akan beri perubahan yang besar kepada nya sebab penyusuan waktu malam ini akan memberikan dia lebih banyak susu dan bila dapat banyak susu akan lebih banyak kalori diserapnya untuk tumbesaran nya.
Sebab 3. Penyusuan waktu malam akan bantu baby anda tidur lebih lena
Susu ibu mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang akan membantu anak anda tidur, lebih-lebih lagi pada waktu malam berbanding pada masa yang lain.
Tryptophan adalah pelopor kepada serotonin, yang merupakan hormon yang mengawal mood dan juga kitaran tidur.
Bukan itu sahaja, ia meningkatkan perkembangan otak dan fungsi. Anda membina otak bayi anda dan membantunya mendapatkan tidur dengan penyusuan.
Sebab 4.Tahap prolaktin dalam susu badan adalah tinggi pada malam
Prolaktin , hormon penghasilan susu, mempunyai corak diurnal dengan tahap yang lebih tinggi dicatatkan pada waktu malam.
Penyusuan pada waktu malam akan mengambil kesempatan daripada perubahan semula jadi ini untuk membantu memastikan bekalan susu anda stabil.
Sebab 5.Penyusuan pada waktu malam diperlukan untuk Lactational Amenorrhea (LAM)
LAM adalah salah satu metod perancang keluarga secara semulajadi. Ia juga adalah satu bentuk kawalan kelahiran yang adalah 98 % berkesan selagi ia digunakan dengan betul.
Jika bayi anda kurang daripada 6 bulan, haid anda masih belum ada lagi,dan bayi anda sedang menerima apa-apa selain susu ibu ( siang dan malam).
Anda boleh gunakan kaedah LAM ini sebagai kawalan kelahiran. Para penyelidik beranggapan bahawa prolaktin dan penyusuan waktu malam mungkin menjadi dua faktor untuk kembalikan haid dalam penyusuan ibu.
Sesetengah ibu mendapati kitaran haid mereka kembali apabila mereka berhenti (atau mengurangkan ) penyusuan pada waktu malam.
Walau bagaimanapun , seperti kebanyakan kaedah ianya kadang-kadang tidak tepat. Jadi, jika anda benar-benar cuba untuk mengelakkan kehamilan, anda boleh gunakan kaedah perancang kehamilan yang lain.
Sebab 6. Circadian rhythms baby anda masih berkembang walaupun anda masih berikan dia susu pada waktu malam ataupun tidak
Circadian rhythms adalah kunci awal yang menjelaskan fenomena siklus bangun-tidur kita. Jadi baby anda masih belum mempunyai kitaran tidur yang betul sehingga umurnya masuk 3-4 bulan.
Tempoh masa yang lama tidur tanpa gangguan tidak adalah hasil daripada sama ada anda sedang menyusukan atau susu formula , tetapi lebih kepada pencapaian pembangunan yang semua bayi mencapai pada kadar yang berbeza.
Sebab 7. Penyusuan adalah selamat dari SIDS (Sudden Infant Death Syndrome)
Mungkin salah satu sebab yang paling penting untuk menyusukan anak pada waktu malam adalah pengurangan risiko , kematian bayi yang tidak dapat dijelaskan secara tiba-tiba. Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk kita dengar tapi penting untuk kita tahu.
Analisa keputusan lapan belas kajian telah menunjukkan bahawa risiko kematian bayi secara mengejut dan tidak dijangka semakin berkurangan-sekurang-kurangnya 50% – bagi ibu yang menyusu secara eksklusif dan untuk tempoh yang lebih lama penyusuan susu ibu.
Penemuan menyebabkan SIDS dan Kanak-kanak menambah , ‘ menyusu jika anda boleh, ‘ ke dalam garis panduan perlindungan SIDS. Dari laman web mereka: ” Menurut kajian, menyusukan bayi kurang untuk bayi mati secara tiba-tiba atau tidak disangka-sangka .”
Penyelidik tidur percaya bahawa arousals bayi adalah merupakan mekanisma penting untuk terus hidup, dan arousals ini adalah lebih kerap untuk bayi yang disusukan.
Sebab 8. Ibu yang susukan baby sebenarnya dapat tidur lebih lama
co-sleeping-blogDalam kajian mereka tentang perasaan ibu dan kemurungan selepas bersalin,Kendall- Tackett dan rakan-rakan mendapati bahawa ibu-ibu menyusukan dilaporkan lebih banyak tidur daripada kaum ibu yang tidak memberi makan formula atau memberi makan campuran.
Walaupun dengan bangun malam , ini ibu yang menyusukan dilaporkan lebih banyak tenaga siang hari – satu kemestian apabila menjaga bayi yang baru lahir .
Kajian lain mendapati bahawa, secara purata, ibu yang menyusukan anaknya mendapat 40-45 minit lebih tidur pada waktu malam, walaupun tidur mereka masih berpecah-belah. Walaupun ini mungkin tidak kelihatan seperti banyak, ia membuat perbezaan besar ketika berhadapan dengan kurang tidur.
Bayi perlu makan pada waktu malam dan tidur anda akan terganggu tanpa mengira waktu.Jika anda menyusukan formula , anda perlu untuk bangun dan menyediakan botol.
Jika anda menyusu badan , anda boleh membawa bayi ke dalam tempat tidur dan lena masa penyusuan (ikut garis panduan ini untuk cosleeping selamat).Tidur sepanjang malam merupakan satu pencapaian pembangunan yang tidak berkaitan dengan penyusuan susu ibu.
susuan malam-1
Jadi memeluk bayi anda pada waktu  malam anda bangun sambil  menatap bayi anda,tinggal di dalam masa ini ketika menyusukan anak, dan hanyut untuk tidur semula,setelah mengetahui bahawa anda salah seorang daripada pelbagai wanita di seluruh dunia bangun pada waktu malam untuk menjaga bayinya.

No comments:

Post a Comment