Wednesday 26 October 2016

5 Tips Bercerai Lampin Yang Berkesan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Agaknye kan pasti ibu bapa pening memikirkan bila masanya untuk stop kan pemakaian lampin pada anak anda.
Untuk pengetahuan anda takde masa yang spesifik untuk bercerai lampin. Tapi masa yang paling sesuai adalah sekitar 3 tahun.
Apa yang menyukarkan proses ini adalah sebabanak-anak kita masih kencing malam. Mengasuh mereka untuk tak kencing malam akan mengambil masa sedikit.
Kebanyakkan mereka akan berhenti kencing malam apabila berumur 5 tahun namun hanya segelintir sahaja yang masih bermasalah.
Anda boleh juga mulakan dengan berkomunikasi dengan anak anda, contohnya seperti “Adik dah besar kan, adik dah tak boleh terkencing atas tilam pada waktu malan. kalau adik rasa nak kencing, cepat-cepat pergi tandas ye”.
Anda juga kena peka terhadap perubahan anak-anak anda. Mulakan langkah secara berperingkat. Anda akan tahu anak anda dah bersedia untuk berhenti menggunakan lampin apabila mereka dah kurang terkencing malam.
okay selain itu ada 5 tips yang boleh anda buat:
1. Lapikkan cadar kalis air pada tilam anak anda, untuk persediaan jika anak anda terkencing atas tilam.
2. Pastikan anak anda dah pergi ke tandas dulu sebelum tidur, anda juga kena pastikan yang dia mudah nak ke tandas jika dia nak ke tandas. Anda juga boleh sediakan tandas mudah alih (potty) berdekatan dengan katilnya bagi memudahkan anak anda segera untuk sampai ke tandas.
3. Untuk permulaan, kurangkan anak anda untuk minum sebelum tidur dalam kuantiti yang banyak.
4. Jika anak anda masih memerlukan lampin, gunakan lampin sarung yang mudah pakai untuk mengalakkannya berdikari.
5. Bila anak anda berjaya tak kencing malam, berikan pujian pada mereka. Anda juga boleh berikan ganjaran kepada merekasebagai galakan untuk anak anda tak kencing malam. Bagaimanapun jika mereka masih kencing malam, jangan marah mereka atau malukan mereka di hadapan keluarga yang lain.
Saya harap tips-tips ni akan membantu puan semua dalam proses bercerai lampin.
Wasalam.

No comments:

Post a Comment