Tuesday 15 November 2016

Amalkan 5 Tips Ini Untuk Kuruskan Badan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ramai yang mengadu pada saya dah diet pun tak kurus-kurus..hehe.

Saya pun sama juga, kadang-kadang tu sampai tak makan sebab nak turunkan berat badan tapi hasilnya tak memberangsangkan pun.

Untuk menurunkan berat badan memang kena kawal pemakanan dan perlu rajin bersenam namun kalau cara berdiet yang diamalkan itu salah, memang sukar la nak turunkan berat badan.

Jadi saya pun buat research, rupanya salah cara tu. Jadi kali ni saya nak sharekan 5 tips yang boleh di amalkan untuk kuruskan badan ye.

Jika ada antara anda yang sedang dalam proses untuk menurunkan berat badan tetapi menghadapi kesukaran, 

Apa kata anda cuba amalkan 5 tips ini untuk kuruskan badan.

1) Amalkan Minum 8 Gelas Air Suam Setiap Hari 

Amalan meminum air dengan kuantiti yang lebih dari biasa boleh menurunkan selera makan secara semulajadi. Setiap kali sebelum mengambil makanan yang berat, amalkan minum segelas air terlebih dahulu supaya anda akan cepat kenyang dan tidak akan makan banyak. 



2) Kerap Minum Air Limau/Lemon 

Anda juga boleh amalkan minum air masam seperti air limau, lemon dan oren dapat menggalakkan pembakaran lemak dalam badan. Seeloknya minum segelas air limau (kurangkan gula) setiap kali selepas anda makan makanan yang berlemak atau berminyak.



3) Hentikan Pengambilan Minuman Bergas (Minuman Berkarbonat) 

Minuman berkarbonat sangat tinggi kandungan gula bukan sahaja boleh meningkatkan risiko penyakit kencing manis tetapi juga mengakibatkan peningkatan berat badan.



4) Lebihkan Sumber Protein Dalam Diet Seharian 

Jika ingin menurunkan berat badan, perkara pertama yang perlu dikurangkan adalah pengambilan karbohidrat dan gula. Sebaliknya lebihkan pengambilan protein. Silap orang yang berdiet selalunya adalah menahan lapar. Bila dah tak tahan lapar, semua jenis makanan yang ada di depan mata, akan dimakan tanpa memikirkan soal kalori lagi.



5) Lebihkan Pengambilan Sayur-Sayuran Dan Buah-Buahan

Bila nak kurangkan berat badan, kena lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran terutamanya sayur hijau. Bila waktu makan, kurangkan pengambilan nasi sebaliknya lebihkan hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan.



Mudah-mudahan 5 amalan pemakanan yang sihat yang dikongsikan di atas ini dapat membantu anda untuk mendapatkan berat badan yang ideal. 

Apa yang penting ialah anda perlu konsisten mengamalkannya.

Wasalam.

No comments:

Post a Comment