Tuesday 18 September 2018

6 Tips Atasi Sukar Tidur Di Awal Kehamilan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Masalah susah tidur ketika hamil boleh bermula seawal trimester pertama lagi. Bagi sesetengah wanita, ia mungkin akan berkurang seiring dengan pertambahan usia kehamilan.



Tapi, sebahagian wanita mengalami masalah tidur yang lebih teruk apabila bayi bertambah besar. Malah, kehadiran simptom-simptom kehamilan yang lain seperti sakit badan, pedih ulu hati, kekejangan kaki dan pelvis, atau kerap terkencing di waktu malam.

Perubahan hormon dan fizikal seringkali disebut-sebut sebagai punca pelbagai ketidakselesaan semasa mengandung.

Mungkin ada wanita yang memikirkan bahawa mereka cuma akan mengalami masalah tidur selepas kehadiran bayi. Tapi, sebenarnya ia boleh bermula sebelum itu lagi.

Apapun, jangan susah hati, berikut adalah beberapa cara mengatasi masalah susah tidur ketika hamil

1. Makan malam lebih awal daripada waktu biasa. Jadi, apabila waktu tidur anda tidak terlalu kekenyangan. Jika lapar sebelum tidur, ambil snek yang boleh mengekalkan rasa kenyang sehingga waktu anda bangun tidur.




2. Amalkan rutin tidur dengan mengurangkan aktiviti lasak dan mulakannya dengan mandi kemudian menyiapkan diri untuk lelapkan mata. Pastikan anda tidur dalam waktu yang sama setiap hari.

3. Jangan bawa pulang kerja pejabat ke rumah. Ia akan menbuatkan anda rungsing dan sukar tidur kerana terlalu asyik membuat kerja pejabat


4. Pastikan diet anda mengandungi zat besi mencukupi. Ini kerana kekurangannya akan membuatkan anda sukar tidur

5. Elakkan kafein yang merupakan penyebab biasa mengapa orang sukar tidur

6. Minumlah segelas susu suam kerana ia mengandungi bahan semulajadi yang boleh membuatkan anda mengantuk.

Wasalam

No comments:

Post a Comment